Thursday, September 9, 2010

sElaMaT HaRi RaYe...(^_^)


Assalamualaikum...!!

pejam celik-pejam celik bulan ramadan sudah hampir melabuhkan tirainya...sekarang ni semua orang dah mula sibuk dengan persiapan raya..tak terkecuali keluarga aku lah..haa..

cuma......keadaan raya dulu dan sekarang dah banyak berbeza...kan?

dulu waktu-waktu hampir raya ni semua tertunggu2 dekat peti surat masing-masing..aku pon tak terkecuali jugak..mmg excited tahap dewa dewi lah masa tu..excited sgt..rasa macam nak bentang tilam toto n tidur kat peti surat tu je sebab tak sabar nak dapat kad raya..terfikir jugak nak jemput je abang posto tidur umah ak terus..tapi tak logik..haaa...bile dah dapat kad tu gembira bukan kepalang..mane tak nye..dapat kad yang comey2 dari kawan.ak tak pasti korg buat ke tak..tapi ak selalu baca ulang2 kad tu sehari dalam 3x..sampai ingat ayat2 dalam tu..punyelah gembira..tapi sekarang kan..dah tak de dah benda tu semua.sekarang makin canggih..SMS je..baru2 ni..lagi senang..ko adobe muka korg hensem2 n lawa2 letak ucapan pastu tagged kwn2..senang dah sekarang kan..itulah teknologi..makes people life's easier..

dulu jugak waktu nak raya ni aku rasa akulah paling semangat nak raya.time raya,akulah paling semangat kat dunia ni.dah tak de siapa dah..tak taulah kat marikh kan..tapi kat dunia ni akulah.sebab ak ade banyak baju baru..haha..mcm org laen tak de baju baru kan..tapi tah la..aku pon tak tau kenapa ak semangat sangat..masa puasa lagi ayah dan mak dah mula cari baju raya utk ak..(^_^)..masa raya tu ak rasa akulah paling ensem kat dunia ni.dah tak de siapa dah (tiru ayat kat atas).honestlylah..jujur cakap..asal nampak cermin je ak posing.nak pastikan ke'smart'an masih sama seperti pagi tadi..aiyo..tak de function..tak pe..tu dulu..ish2..hehe..tapi sekarang ni semua tu dah tak de..nak beli baju2 raya ni, fikir fulus (duit)..beli bnyk2 xpakai kang membazir..hem..jadi ak pakailah ape yang ade..baju raya tahun ni pon sebenarnya 2 tahun lepas punya..recycle amalan mulia, dik..membazir amalan syaiton..sebat kerepek raya amalan aku..hehe

dulu-dulu, masa raya ak rasa aku mmg berbakat besar untuk jadi pegawai banci penduduk..habis semua rumah kat kampung aku pergi.kecuali rumah orang dah meninggal (kubur).mmg lumrahlah budak kecik.nak cari duit lebih..nak duit lebih, usaha kene lebih..biar terik mentari membakar kulit..biar peluh melimpah membasahi tubuh..apapun ak sanggup demi dapatkan sesen dua.haha..mmg materialistik betol ak masa kecik2..(skang kurang kot)..mmg penuh kocek dgn duit syiling..walaupun penat mengukur jalan kampung..tapi ak puas!! ak pernah jumpa sorg legend lah..dia bab2 kutip duit raya mmg legend.sampai sekarang ak tabik spring kt dia..dia boleh tebal muka pergi rumah yang sama 4 kali..legend tak legend? haha..tapi sekarang dah tak boleh buat..kalau dulu okay lagi dapat duit syiling..kalau sekarang, mau dapat selipar bilik air cap asadi..

raya dulu dan sekarang banyak memang banyak dah yang berbeza..hakikatnya satu benda yang tidak pernah berubah..keberkatan yang ada dalam kedua bulan tersebut...ingat, jika kita puasa 6 hari di dalam bulan syawal, pahalanya bila di tambah dengan puasa sebulan ramadan seolah2 kita berpuasa setahun!! (Riwayat Muslim)..sejajar dengan pertambahan umur kita lumrahlah keadaan kita menyambut syawal sudah agak berlainan..tetap jgnlah kite leka dengan itu..jangan sia-siakan keberkatan yang ada dalam bulan itu..jadi, diharapkan kita sama2 dapat memanfaatkan syawal kali ini..

Di kesempatan ini..hamba ALLAH yang penuh kekhilafan ini dengan rasa rendah diri memohon ribuan, jutaan, bilionan, trilionan kemaafan andai ade tindak tanduk saya (sopan sikit) yang menguris hati dan perasaan rakan2 secara sengaja atau tidak..saya hanyalah manusia biasa yang memang tak lari dari melakukan kesilapan..doakan kejayaan diri ini agar menjadi insan yang berguna untuk agama, bangsa dan masyarakat...ahkir sekali:-

SELAMAT HARI RAYA / selamat main mercun..ups!!


p/s: maaf sebab guna bnyak rojak2 petis dalam gaya bahasa kali ini..dan agak panjang..sorry kalau bosan...


3 comments:

nabilah said...

selamat hari raya mizan...:)

ambo bin abahambo said...

YESSS!!! aku org pertama komen :D

Muhammad hamizan bin yusof said...

nab: selamat hari rayaa, nab..:)

ambo akok sedap: sorry, ade org lebih pantas..huhu