Monday, October 10, 2011

sebelum bergelar Biotechnologist


Biotechnologist..

Alhamdulillah, dari kecik inilah impian aku..walaupun tidak begitu spesifik untuk berada dalam bidang ni, tapi aku dari kecik memang kagum melihat manusia bersut putih di kaca TV. Manusia bersut putih yang petah bercakap tentang fakta-fakta sains, yang ada teori-teori baru, yang yakin menerangkan itu-ini kepada orang. banyak rasanya cerita-cerita macam tu kt TV sekarang. cuba tengok kt channel 501..pasal eksperimen-eksperimen untuk budak-budak kecik. cerita macamtu yang aku pernah tertengok dulu...

Aku ingat lagi peristiwa sewaktu kecil , macamana aku hampir menghanguskan rumah aku sendiri sebab nak tahu macamana api merebak dari kertas kecik, peristiwa masukkan air dalam kipas sebab nak tengok macamana air yang banyak2 tu boleh diserakkan oleh angin, lepastu patahkan pokok2 mak sebab nak tengok ape dalam tu..bila terfikir tu, gelak aku sorang-sorang..gila betul aku dulu..hehe.. belum lagi aku tumpahkan 2 baldi air kat seluruh rumah termasuk bilik tidur parent sebab...hem...sebab ape, aku lupa..hehe..tapi, kesemua keje gila tu diakhiri dengan satu pengakhiran yang sama..kene belasah dengan ayah..hehe..cakap je dengan ape, rotan, hanger,joran..semua penah rasa..semua tu ok lah, tapi aku tak boleh makan dengan paip getah..itu jangan main-main..bengkak 2 minggu woo..ni semua gara-gara sifat curious aku...curious membawa padah..hehe..

minat aku itu jadi semakin mendalam sewaktu aku di tingkatan 4..aku terlibat dengan satu projek.projek itu adalah sama bidang dengan bidang yang aku buat sekarang.bioteknologi.projek tersebut berjaya menjadi johan untuk peringkat negeri dan layak untuk membuat pameran pada orang ramai di peringkat kebangsaan..dalam pertandingan karnival sains dan teknologi kebangsaan pula, aku berjaya mendapat tempat 30 teratas dalam 200 lebih penyertaan..tapi tak menang la...orang lain mantap-mantap..projek power-power gile..projek aku biasa je...huu...tp..

itulah yang membuatkan aku lebih jelas dengan matlamat aku, minat aku...untuk menjadi seorang saintis...

Alhamdulillah, aku berjaya mendapat peluang itu sekarang... aku akan buktikan impian aku bukan sia-sia...paling penting...aku boleh teruskan gila aku dalam lab tanpa kene rotan..wahaahaha..


dulu tak dapat den nak main mesin ni...




serabut sikit..sorry



P/S: Tetapi banyak sungguh cabarannya....Ya Allah..kuatkanlah hati ini..:(