Thursday, January 2, 2014

cara menguruskan masa


kalau nak diikutkan hati ni, mahu saje aku give up. bukan sekali, tetapi banyak kali rasa nak macamtu. cabaran untuk buat master ni bukan calang-calang. jadual mingguan padat. semua berisi dengan kerja. pagi pergi office, lab, jumpa supervisor..petang balik..malam sambung dengan penulisan. buku, journal semua kene habiskan. itu belum lagi campur dengan sampling. tuhan je maha mengetahui betapa keciknya kudrat aku mahu menanggung segala kerja yang ade..erghh..
so...nak settlekan semua mcm serabut dan tak tahu nak buat mane dulu..so, aku buat step2 ni...

1) aku akan catat terus ape je kerja dalam buku catatan. jangan ingat je. memori kuat takpe. tapi manusia kan..just prepare je. tak salah.elak kelupaan..

2) Bila kat rumah, aku akan labelkan prioriti kerja tu. urgent atau tak. bile datelinenye..aku letak dalam list.

3) kat depan meja aku, aku buat notice board. just guna polisterin, tampal. kat situlah ak letak semua list kerja. kat situ juga ak tampal planner. kerja yang aku listkan tadi aku akan masuk dalm planner ikut prioriti kerja. bergantung pada due date. setiap hari aku akan set ape perlu aku settlekan supaya aku sentisa dalam plan.

4) bile settle kerja, aku akan potong la dari list tu. so dari list tu ko akan tahu setakat mane ko ikut jadual ko

dengan step ni aku akan tahu setakat mane aku bergerak. palingpenting kte dapat settlekan kerja. lagi satu. setiap hari aku akan pastikan aku bersukan. sebab lepas sukan, aku akan dapat buat kerja dengan amat pantas sekali. wahaha..so, sape2 yang rasa kerja dia sentiasa bertambah, banyak sangat sampai tak terurus, try cara ni.. gudluck


No comments: