Monday, November 28, 2011

Nasi Ambang ade kt Kuantan tak?



Nasi Ambang...

Aduhai...tiba-tiba terasa nak makan nasi ambang..nasi paling sedap pernah aku rasa sampai bila-bila..huhu..memang feveret aku ni dari dulu..

walaupun aku bukan orang jawa, tapi aku sangat suka nasi ambang ni..huhu..makanan kan universal tak kira apa bangsa dan keturunan, sebat aje kalau sedap..

nasi ambang ni makanan orang jawa..biasa dihidangkan dalam dulang..makan beramai-ramai..dialas dengan daun pisang sebab nanti boleh bungkus..nasi ambang sekarang banyak dijual macam nasi lemak..jadi kalau korg pergi kedai dan tanya

"makcik, nasi ambang sedulang"

rasanya korang bawak balik dulang jela..nasi ambang orang sebut nasi ambeng jugak..biasanya lauknya ayam kicap atau kari, serunding kelapa, sayur, mi, ikan masin..lain dari pada tu, bukan..aku rasa nasi ni mantap sebab:-

1) semua rasa ade, manis, masin,manis,masin,masin,manis,masin...banyakkan?
2) daun pisang dia best, walaupun tak boleh makan, tp buat nasi n lauk wangi.korg tryla mkn daun pisang sekali.mane tahu best.
3) susah nak cari! so, bila dapat cari, memang sgt puas hati..
4) buat aku 'burrpp!"

ok tu je...yang lain2 mengarut..

biasa aku balik kampung,kalau ayah jumpa nasi ambang, mesti dia belikan..nanti kt rumah aku guling2 mcm bola sebab excited..

P/S:kene balik kampunglah nampaknya..kalau nak cari kt Kuantan ni,
memang harapan lah nak jumpa..


6 comments:

Nuryn Weida said...

mizan..sedapnye...aku pun suke!huuu..kat tempat aku pun byk

Muhammad hamizan bin yusof said...

tempat ko ramai org jawa mesti bynk kan? huhuhu.bestnyee

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

kalau ada kt kuantan, sis pun nak gi mkn jugak!! tp takpernah jumpe. T__T

Muhammad hamizan bin yusof said...

tahu xpe,kak...mngidam sgt..hehe

Nuryn Weida said...

mmg banyak pun. Family angkat aku org jawa..sedap gila dia buat!

Muhammad hamizan bin yusof said...

weh...jelesnya aku!! hehe