Sunday, December 19, 2010

Trip ke London..

Trip ke London? haha..tajuk agak melampau tu..pergi Cameron Highland lah. Trip ni kire yang ke dua untuk tahun ni ak pergi Cameroon..ups! Cameron..asyik brangan pergi luar Negara je..trip pertama dulu ak ikut masa ak masih bekerja di pusat tuisyen. Trip kali ni ak pergi bersama keluarga ak. Aduhai..homesick lah pulak sebut keluarga.padahal baru seminggu naik..huhu.ini serba sedikit pengalaman yang nak kongsi ms trip aritu,,

Hari pertama (7 disember 2010)

Kami Bertolak dari muar dalam jam 2 petang.

gambar-gambar sebelum bertolak:-

ayah tengah susun barang

penuh tak? wahaha

ok, ak tau..ni xde kaitan..ni ms ak tunggu mak ak lah…

Perjalanan mmg agak panjang.tp ak rs pendek sebab ak tido..haha...kami berhenti solat dan makan di RnR Sungai Buloh.

Lepastu kami pon truskan perjalanan..bla..bla..bla..bila hampir dah nak keluar tol bidor..ayah tibe berdialog

“cuba teka..brapa tol kita ni, dari rawang-bidor”

Wahaha..ak memula cume nak main2 teka jek sbb ni permainan budak2...

Pastu mak sambung

“sape kena, mak blanja makan ape je yang dia nak”

..teettt..ak nk seafood..wahaha..terpaksalah meneka dengan serius.ak terpaksa guna ilmu nostradamus ak..(ala ikut logikla jarak rawang-bidor tu..sebelum ni tangkak-kl = Rm 12+)

Jadi ak teka lah rm 36..ayah rm 32..ajid rm 35..mak rm 31..ami rm 27..haha..ami memanglah jauh..tapi semua dekat2..wahaha..bila ayah msuk tempat tol tu semua berdebar (tanda semangat kesukanan yang tinggi)

Pastu keluarlah nilai kt papan tu RM37..wuhaha..!! dekat sudoh denge nombo kawe..semua gelak kuat gile dalam kereta.sampaikan pakcik tol tu tanye kenapa kitorg gelak sedemikian rupa. dia pandang board tu, mmg tak de krateria utk digelak kuat mcm tu. Pastu ayah ak cerita lah.pakcik tu plak gelak kuat2.kitorg Cuma pandang je.kalau ye pon nak jage hati kitorg tak perlulah buat2 gelak kuat cmtu sebab kitorg sedar bukan lawak pon..haha..so, melepaslah kitorg nk mkn best2..tp mak ak mmg betul2 yakin dgn jwpan dia.dia siap keluar duit tol Rm 31 je.ikut ape dia teka..bila ayah mintak br dia cari2 duit..huhu..bravo my mum..confident itu penting ye tak..

Kitorg dah sampai bandar Bidor, Perak.dalam pukul 6 petang. Next, kitorg perlu cari hotel.mula2 nak decide tido masjid je.tapi atas dasar keselamatan kitorg cari hotel jugak.

ni hotel yang kitorg tido..RM 88/net

Ade hotel yang kitorg jumpa kt bandar tu, tp ade sedikit keganjilan terhadap hotel tersebut. Perasaan ak kuat mengatakan yang hotel sebelum ni adalah sarang maksiat.so, kitorg bermalamlah di hotel Long Faat ni.

Hari kedua (8 disember 2010)

Wuhaha…gelak dulu..pagi2 lagi kitorg dah menuju ke tapah untuk meneruskan perjalanan kami ke Cameron Highland.(rasa mcm kt cerita explorasi kt TV1 lah pulak).wuhaha.jalan dari tapah memang biasalah..sempit sikit, curam sikit.hati-hati, xmo muntah k..dalam perjalanan tu kami berhenti kejap kat air terjun Lata Iskandar..gambar skit...

adik bongsu-ami

adik kedua-ajid

adik sulong-ijan.haha

my beloved family-kecik je fmily ak

air sangat jernih

buktinye..kaki ak memang putih..xlah,airnya jernih.slh ckp plak

pemandangan kat air terjun Lata Iskandar

cempedak goreng yang mak beli..sehingga menjilat biji

selepas puas main air, Kami pon teruskan perjalananlah..

antara rumah orang Asli

Oke2..kami sampai dalam pukul 11 pagi.kami plan nak tido kt Brinchang.sape nak pg nant ak cdangkan kt Brincang.malam2 ade pasar mlm yang korg boleh round2.suasana pon mmg best dari Ringlet ataupon Tanah Rata.lepas je kami dapat hotel..kami trus pegi luch..mmg terbaik mkanan kt sini.ak boleh rasa bertapa segar salad yang ak makan tu.

my lunch-kuah kari tu ak amek sampai melimpah,xsenonoh

mkn dulu.wahaha!!

Lepastu kami jalan2..kami nak pergi ke rose center.sebab dl ak dah pergi masa ikut trip pusat tuisyen.kali ni nak rs pergi dgn family pulak.sebelum tu kami beli2 barang dulu.

ayh kata nk campak ami kt bwh tp xlarat nk angkat sebb gemuk.hehe

mak pilih2 brg..

strawberi coklat.yummy!

Habis shopping, g cari rose center.Selepas berbelit2  cari jalan, jumpa lah jalan utk ke Rose Center.

bawah ni Gambar2 kat rose center..*nnt kalau korg pergi, ade sorg pekerja bangladesh yang akan jual benih.dia ikut je korg pg.pandai2 korg handle..!

ni mat bunga ..huahua

pemandangan di puncak

Lepas puas panjat2 bukit (dalam bentuk tanggalah..haha)..kami pon turun..balik tu kami singgah kt pasar malam utk bli makanan mkn mlm

msti ajid tgh pau mak..grr

Selepastu,Kami pun balik utk dinner..lepas tu dalam pukul 9 mlm geng 3 stoodges (ak-jid-ami) kluar merayap lagi.ak sempat sebat 1 baju.tp bayarlah.ajid pon smpat sebat.tp kesian kat ami.dia tak sempat.huhu..ajid blanja kitorg jagung bakar.mmg manis n sedap sgt2..mkn panas2 dalam cuaca sejuk2 gitu mmg tak terkata lah.

ami-ajid

ami-ak

Hari ketiga (9 disember 2010)

Pagi-pagi lagi kami dah merayap..mmg kaki rayap nk buat mcmana kan..wuhaha..tempat pertama kami pergi, ladang strawberi..

gambar kami kat ladang strawberi

Lepastu kami pergi ke Ladang Boh..tapi half way je.sebab tak bukak ag..jadi kami amek gambar kat tepi2 tu je..

ade muke pengutip daun teh x?

“amek gambar ayah dengan daun pudina ni, plez”

Masa nak balik tu hujan lebat.jadi kami singgah sekejap kat kedai strawberi..beli strawberi..bli strawberi coklat..keychain..

mkn pon nk posing

saat2 ami jatuhkan strawberi coklat..tidaakkk

keadaan bandar pagi tu

Sebelum tu kembali ke Hotel kami, kami sarapan dulu..roti canai n milo panas..

makanan yang sgt cocok pg tu.

Sampai hotel dalam pukul 10 pagi dan kami mula berkemas2 sebab tengahari tu dah nak balik.

dah habis kemas..huhu

Dalam jam 11 kitorg pon check out..

Sebelum balik tu kitorg berhenti jap minum teh..

ayah ckp teh dia mhl rm 3 secawan.haha.

Dalam 20minit, kami pon truskan perjalanan..meninggalkan seribu kenangan manis di sini..

Memang touching ms nak balik tu..huhu..entah bila lagi nak pg. Dalam perjalanan tu kami berhenti kejap.tengok permandangan

sweetkan gmbar ni..huhu

Kami sempat jugak singgah kt hutan lipur tapah..huhu..

aksi ami menyelamatkan slipar dia yg jatuh dlm air terjun.wuhaha

Kami duduk2 kat situ dalam 30 min jugak.borak2, gelak2 dan trus balik..alhamdulillah kami selamat sampai Muar dalam pukul 8 malam..

Kenangan ni takkan mungkin ak lupakan..walaupun ak pergi dengan siapa pun selepas ni, mungkin takkan sama..sebab keluarga ak tetap terbaik..walaupun keluarga ak kecik je, tp ak tetap berbangga ada ibubapa & adik2 yang menceriakan hidup ak..love you…proud to be part of them!

Fakta2 tak leh blah masa trip ke Cameron

1) pernah ke org check out pkul 10 malam?.bila kitorg tanye betul2 dia sendiri tak pasti bila org tu nak check out,mngesahkan hotel tu sarang maksiat..location: Hotel see Foo, Bidor..

2) kenapa muka cina kt cameron merah2..mcm awek korea la..hukhuk

3) kami sangat kagum bila kami bercakap keluar asap..dush2..keanak2kan..

4) kalau jumpa org ni jgn bli berger ngn dia..beger dia rasa slipar..location: lata iskandar

P/S: terlalu banyak bahasa rojak..maaf ya..sebab rindu kt keluarga (xde kene mngena)

ya-t bakawali said...

wow.. besnya trip tu.. tittle london tu mmg x bleh bla...... but, mmg best lau dpt bercuti ngan family...
percutian yg terbaiklah...
:-P

Muhammad hamizan bin yusof said...

hehe..tulah..berangan mcm kt london r tu konon2nya bila kabus2 gitu..huhu..yep, mmg xsama bcuti dgn kluarga dgn org len..mmg terasa hepi sgt3..huhu